walkÖğle tatilinde ofiste veya yemek masasında oturmak yerine dışarı çıkıp 20-30 dakika yürümenin çok faydalı olduğunu söylüyor Canan Karatay. Önemli olan harekettir. İki üç kat merdiven inip çıkmak, günde iki kere köpek gezdirmek, arabaya binmek yerine metroyu kullanmak bile günlük aktiviteni arttıran ve seni daha sağlıklı bir hayata taşıyacak olan ufak değişikliklerden sadece birkaç tanesi…

Günde en az 20 dakika yürüyüş ortalama bir insan için yeterlidir ama bu ne kadar arttırılırsa o kadar faydalıdır. Tempolu yürüyüşten bahsetmiyorum, normal bir şekilde yürüyebildiğin kadar yürü demek istiyorum. Ancak kendini kandırmanın da manası yok. Bunu bir hayat tarzı haline getirmek gerekiyor. Her gün 30 dakika açık havada, güneşte, yağmurda, çamurda, karda, buzda, fırtınada yürünecek. Hava soğuk, yağışlı, yerler çamurlu, bugün burnum akıyor, karnım ağrıyor gibi bahaneler üretmeden bu alışkanlığı edinmen gerekli. İngiliz Ortopedi Derneği’nin önerisi şöyledir: “Eklem, kas, bel, artrit ve artroz gibi kronik ağrıların en güçlü tedavisi harekettir, çıkıp yollara revan olun.”

YÜRÜYÜŞ AĞRI YAPAR MI?

Her adım attığında yerden yansıyan şok dalgaları ayak, bacak, diz, kalça ve belde titreşim meydana getirir. Aşırı kilolu kişiler, yürüyüşleri sırasında her adım atışlarında ya da merdiven iniş çıkışlarında kilolarıyla orantılı olarak çok şiddetli şok dalgalarına maruz kalırlar. Bunun sonucunda da fiziksel aktiviteye başlandıktan 1-2 hafta sonra özellikle dizlerde, kalçalarda aşınmalar ve şiddetli ağrılar meydana gelir. Ağrılar dayanılmaz hale gelince de fiziksel aktivite bırakılır. Bunun olmaması için iki küçük önerim var:

1.YÜRÜYÜŞ YOLU VE AYAKKABISI SEÇİMİ ÇOK ÖNEMLİDİR

Yürüyüş yolunun bilinçli seçilmesi önemlidir. Toprak, çim ya da tartan dediğimiz yumuşak, az düzeyde şok dalgaları üreten yüzeylerin seçilmesi ileride ortaya çıkabilecek eklem sorunlarını önler. Tabanında hava yastıkçıkları olan ya da yağ dolu kesecikler içeren yürüyüş ayakkabıları en sağlıklı olanlarıdır. Bu tip spor ayakkabılarının fiyatı yüksek olsa da sağlığın için oldukça önemli bir yatırım olduğunu anlayıp kaliteli bir çift spor ayakkabı edinmelisin.

2. BİR ANDA YÜKLENMEK YANLIŞ

Aşırı kilolu kişilerin uzun süre fiziksel aktivite yapmamaları nedeniyle bacak kaslarının yerini yağlar alır. Bu nedenle bacak kaslarında erime ve zayıflık meydana gelir. İleri yaşlarda birdenbire yürüyüşe ya da bir spora başlama sonucu sık sık ayak bileklerinde burkulma ve incinmeler oluşabilir. Bunun önüne geçmek için kaliteli ayakkabılarla, düzgün bir yüzeyde yavaş tempolarla yürüyüşe başlanmalı ve gün geçtikçe tempo ve süre arttırılmalıdır.

Eve yürüyüş bandı veya egzersiz bisikleti almakla iyi bir yatırım yaptığımızı zannederiz. Ancak bu egzersiz aletleri kısa bir süre sonra evin bir köşesinde toz tutmaya terk edilirler. Yapılan araştırmalar, bu aletlerle yapılan fiziksel aktivite ve egzersizlerin bir süre sonra monotonlaştığını ve kişilerin birkaç hafta içinde egzersizlerden bıkarak vazgeçtiklerini göstermektedir. Ayrıca koşu bantlarının dizler ve bel için zararlı olduğu araştırmalarca kanıtlanmıştır. Evde ve kapalı ortamlarda yürüyüşün aksine dışarıda temiz havada yürümek en iyisi. Özellikle su kenarlarında yürümek seni çok rahatlatacaktır.